Puisi Viral Karya Rezqie M. A. Atmanegara

Puisi Viral Karya Rezqie M. A. Atmanegara

Saat mengatasi masalah air di rumah, tiba-tiba Prof Jumadi, kolega saya di Program Studi (Prodi) Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP ULM, membagikan puisi ini di grup WhatsApp (WA) Prodi. Sore harinya, puisi ini pun dibagikan oleh mahasiswa saya lewat percakapan pribadi. Katanya, dia mendapatkan puisi dari abahnya. Abahnya mendapatkan puisi ini dari grup WA kantornya. Dia sendiri tak tahu sumber awalnya. Bahkan tak terpikir untuk menelusurinya di media sosial. 

Malam harinya, puisi itu pun dibagikan di grup WA Alumni PBSI FKIP ULM dan keluarga. Saya minta tolong beberapa kawan  menerjemahkan beberapa larik dan bait yang kurang saya pahami. Karena itu saya mulai tertarik menelusuri dari mana puisi ini berasal. Ternyata dari salah satu status Rezqie MA Atmanegara, penyair muda dari Barabai, Hulu Sungai Tengah. Kota dan kabupatennya termasuk yang terkena dampak banjir terbesar sepanjang sejarah banjir di Kalimantan Selatan. 

Puisi Rezqie ini bukan satu-satunya puisi tentang banjir dahsyat yang melanda Kalimatan Selatan tahun ini. Puisi ini pun bukan puisi pertama yang ditujukan untuk Paman. Beberapa penyair lain yang rutin saya ikuti di facebook juga telah mencoba menuangkan pengalaman dan pengetahuan mereka tentang bencana ini. Bahkan ada orang yang belum saya kenal melaporkan lewat WA seorang penulis puisi yang dianggapnya menjiplak puisi “Amuk Meratus” karya Micky Hidayat (2008). Saya sempat menangkap layar puisi yang dimaksud sebelum puisi tersebut dihapus oleh penulisnya yang konon seorang ASN di Banjarbaru. Mungkin dia segera menyadarinya bahwa melakukan plagiasi semacam itu dosa besar. Penghapusan itu tak menarik lagi dibicarakan. 

Saya pun sempat menulis satu puisi terkait musibah ini. Akan tetapi, mengapa publik lebih suka membagi puisi karya Rezqie ini? Ada beberapa hipotesis yang perlu dibuktikan melalui riset. Pertama, puisi ini mampu membungkus kebencian dengan kelembutan. Aku lirik tidak memosisikan diri sebagai pihak yang paling benar dalam soal pembagian purun. Purun menjadi kode budaya yang sulit dipahami bagi yang tak paham konteks politiknya. Ironi aku lirik pun diungkap. Keponakan punya andil dosa tapi dosa paman mereka lebih besar. Kedua, produksi puisi melibatkan penggunaan ilustrasi foto yang menarik. Ketiga, produksi puisi ini menyadari kerja mesin algoritma media sosial yang berbasis kesedihan.

Berikut ini puisi yang viral itu.

PAMAN JANAKI KAMANAKAN MARISTAAN

paman dangari dikami
wajah ari tangah malam
langit basindang hirang
ujan labat saling darasan
rahat jajanakannya guringan
angin imbahanu manampuh maribut
ujan saling darasan kada bamandakan
balaluan banyu datang matan pancung gunung

sasain wirai ati dikami paman’ai
habang buku mata maitihi banyu mandasau
saling landasan manju’ung raba manggaluhung
hampai tabing bukit rumbihan kada katahanan
kartak pitak wan aspal punggalan
jumbatan pagatan, hatap larutan
punduk lunglupan, mutur hanyutan
cakada sawat maangkuti harta
atawa manangkapi ingunan
lamun dikami haja jatahu jua
dimapa nasib panyawaan saurang

hahalulung diikami
pangrasa marma
kuciakan bukahan
badakap di tihang
bapiruhutan di tawing
bapingkut di tunggul ulin
jibun nang naik ka hatap
satuyuk nang bataduh di palapun
ada jua nang takurung di rumah

mampas dihantam banyu karuh
hudah cakada hingkat bukah barataan
nang baisi anak dijujung ka atas lamari
ada jua nang dibuat ka dalam gadur balarut
ada nang kada lapas pada kilikan kuitannya
sambil basasar bagamatan di arus dalam
maminggir sakawanya manyalamatan diri

lampu pajah saalamanan banua
asing-asingnya paman’ai bahangkut
banih tarandam dalam kadut balatikan
tilam, bantal, guguling tuyuk-tuyukan di timbuk
pampijit matian, ular sawa lingkun-lingkunan
pakakas larutan, ratik bahamburan
tangan karirutan, batis balancatan
ati rista-ristaan, ari burintisan
banyu mata garabakan

hampai ra’at kuciakan
karing kumarau rakungan
maarit parut lilit salin laparan
baujan samalamanan dikami
maharap ari lakas bahindau subuh
mahadang bantuan datang dikanu dikami
hibak saalamanan dikapungi banyu karuh
manggalalak lawan lucaknya bahayau kalutuk
lawan jukung datangan buhannya maambili dikami
hampai nasi bakuah banyu mata kada hingkat tasuap jua
mamak pangrasa mahadangi habar kaluarga nang baluman tatamui

jadi pangrasa rawai-rawaian di panjanak
mampas pian sumalam di tipi marudai
dasar bujur sakalinya pandiran pian
banjir umpat lalu haja di kanu pian
tagal tagana di wadah diikami paman’ai
sampai limpas jadi banyu mata kapupurunan

ui paman kawakah nah
Masigit paring bamiliaran nang hanyar sumalam
diinjam paringnya sagan diikami maulah lanting
gasan maambili mamarina pian di Hulu Sungai
hagan maatari nasi, baju, ubat wan kabab lacit
sakira mamarina pian lakas wigas di pangungsian

janaki pitih-pitih paman’ai
puang pairan banyu mata diikami di pangungsian
bakul purun barian pian catahu lagi taumpat larut jua
dikami tapaksa maampar supanduk lawan bandira pian
nang batajakan sumalam di pinggiran kartak kampung
gasan malapiki karabahan awak dikami nang basahan
pangrasa kilir-kiliran banyu mata barubuaian
di karabahan manjanaki gambar pian badudua
nang balaung tutup kuning wan babaju sulam air guci
masih lihum takurihing badudua pintangan batis wan burit dikami
wayah dikami lakun naya tarabah jimus saawakan bamandi banyu mata

hujar habar jua paman’ai kai Jokowi di tipi
pantar kada maanggap kanu banua diikita naya
pangrasa nyanyat ati dikami imbah tadangar nitu tih
sakalinya sidin hanyar tahu ujah jua di habar paman’ai
lamun Bumi Lambung Mangkurat lunglup ditukui bala
hujar Kai Jokowi hudah batalipunan lawan pian bujurkah
atawa mamiskul hajakah sidin kada taangkat hapi pian
hudah manyuruh maatariakan jukung gatah hujar sidin
lawan manurunakan bubuhan huluagah matan pusat ka banua
dangar habar hudah sampai di banua buhannya datangan basiragung wasi
mambawaakan jukung gatah lawan pakakas panyalam

ayupang dimapa jua paman
buhan kamanakan pian di banua
nang di Banjar, nang di Hulu Sungai,
nang di higa laut, nang di buncu gunung
bahabis paman’ai urang jingkar kuciakan
bahiyau pian wan kula-kula mananai bantuan
hudah lakun naya hanyar marasa barataan
ampih-ampih manyungkali batu harang
mangaruk pitak, manyalungkari gunung
maasi-asi jangan lagi manutuhi cikang
manabangi utan, mananami nyiur sawit
marganya hudah dilukupi bala hanyar tahu

kaputingannya paman’ai
buhan mamarina pian naya
ada nang batiwasan sambil bamarasan
nang di hulu mangawah mamunduti nasi
nang di hilir manggulagai lamari maunjuki baju
nang di tabingan masih du’ur-du’ur maambili kaluarga
nang di bukit masih bahahar bacarian mamutiki mayit

lakasi bagarak paman’ai
cakada balamah limambutan lagi
sawat mamarina sasain maristaan
hancapi ilangi paman’ai
daham sampai kamanakan langlaman
gasak babangsul paman’ai
sakira kada mahadang dangsanak matian

basatu dikita sabarataan bubuhannya
batajak pikaras Waja Sampai Kaputing
barakat du’a ulama lawan karamat padatuan
rakyat banua arum Banjar bauntung batuah

dikita yakin kawalan Allah Ta’ala
manurunakan bala manapas banua
sakira banua Kalimantan Selatan naya
sain mancarunung bahindang bahindala

https://www.facebook.com/rezqieatmanegara/posts/3683379928376051

Puisi ini terdiri atas 15 bait. Angka ini jadi pengingat hari Jumat, 15 Januari 2021, waktu penderitaan dimulai. Di akun facebooknya yang hanya diikuti oleh 1200-an pengikut, puisi ini menjadi statusnya yang paling banyak dibagi (lebih 1500 kali) dan dikomentari (lebih dari 300 komentar) dalam waktu 1 hari. Puisi ini telah dibaca oleh Ricca Albanna dan diberi berbagai ilustrasi video banjir yang melanda Kalsel. Video puisi tersebut telah dibagi lebih dari 2.200 kali pada tanggal 18 Januari 2021 di status Malehah Kifli. Pada 19 Januari 2021, video puisi tersebut diunggah oleh akun Youtube Integration of Science Religion and Education yang memiliki 1,8 ribu subscribers. Pada 22 Januari 2021, video di akun ini telah ditonton lebih dari 240 kali. Penyebaran puisi ini tak bisa dikejar oleh kecepatan penyebaran status gubernur atau presiden terkait dengan banjir di Kalsel. Artinya, masyarakat tampaknya lebih percaya citraan dalam puisi ini daripada pencitraan para politikus dalam konteks banjir Kalsel tahun ini. Inilah kehebatan puisi ini.

Fakta ini juga menunjukkan kekuatan puisi sebagai wacana daripada wacana yang lain. Pencapaian ini sangat spektakuler karena puisi termasuk wacana minoritas. Pesona puisi yang warna lokalnya sangat kental dan manis ini tak akan mampu disaingi oleh status apa pun dari Sang Paman. Puisi ini bukan hanya memecahkan rekor atas nama diri Rezqie sendiri tetapi juga penyair Kalsel yang konon ratusan jumlahnya.

Rezqie dan pembacanya sama-sama hebat. Rezqie berhasil menangkap suasana batin korban yang senasib dengannya. Puisi ini mempertemukan berbagai algoritma dengan tepat: bencana, penderitaan, keberanian, puisi, dan politik. Ramuan inilah yang berhasil mengetuk batin terdalam pembaca sehingga tergerak untuk membaginya dengan sesama yang senasib, sehati dan sebahasa.

Puisi ini dibuka dengan permintaan kepada paman untuk menyimak (paman dangari dikami). Pilihan kata dangari paling tidak punya tiga makna. Pertama, makna denotatif yang meletakkan pamannya sebagai orang lisan yang kurang atau tak suka atau enggan membaca dalam pengertian keberaksaraan. Kedua, makna implisit yang mencitrakan pamannya sebagai orang yang tak mau mendengar. Ketiga, makna imajinatif yang mengajak penyimaknya mau membayangkan segala aspek auditif dari semua gambar bencana yang berseliweran di media sosial.

Bait-bait selanjutnya berisi cerita keganasan banjir yang menerjang kotanya. Verbalisasi yang mungkin bersumber dari berbagai media sosial dan pengalaman langsung. Baru di bait kedelapan, penyair menggunakan diksi janaki (lihatlah). Bait ini menegaskan kepada siapa puisi ini ditujukan, tentu bukan untuk sembarang paman tetapi paman yang indikatornya ada dalam bait ini. Penyair menggunakan sudut pandang konstituen politik paman yang telah menerima bantuan saat Pilkada pada Desember 2020. Bait ini penuh dengan isyarat perlawanan. Penderitaan karena bencana inilah yang membuat keluarga paman merendahkan pamannya sedemikian rupa. Wajah di spanduk itu jadi alas penderitaan mereka.

Puisi ini juga menerjemahkan suasana batin persepsi publik atas lambannya respons Paman dan presiden. Selain itu, sajak ini juga ikut menyuarakan agar paman dan kai-nya mampu menghentikan bisnis batu bara dan sawit di Kalsel. Diksi-diksi puisi ini lembut tapi keras. Inilah kunci keberhasilan puisi ini sehingga disukai oleh mereka yang telah membaca dan membaginya. Inilah contoh puisi curhat yang baik yang menggunakan ranah komunikasi domestik untuk mewacanakan kegelisahan publik. Puisi yang baik memiliki kekuatan untuk menguatkan, mengingatkan, menyatukan harapan dan semangat.

Loktara, 17 Januari 2021

Rezqie MA (2017). Foto oleh Yulian Manan (1) Facebook
Rezqie MA Atmanegara tampil di Banjarbaru Rainy Day Literary Festival (2019). Foto oleh Yulian Manan (2) Facebook

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *